معمار 98

وب سایت تخصصی معماری

معمار 98

وب سایت تخصصی معماری

یک وبلاگ کامل در مورد معماری و عمران

۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به رشته معماری , در این بخش از مطالب و مقالات مربوط به آموزش نرم افزار های معماری از بخش آموزش اتوکد Auto CAD در وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس می پردازیم . یکی از قابلیت های شاخصی که در اکثر نرم افزار های معماری همچون نرم افزار اتوکد autocad و نرم افزار های دیگری همچون نرم افزار تری دی مکس ۳D Max وجود دارد قابلیت انتقال فایل است به این معنی که اکثر نرم افزار های معماری قابلیت تبادل فایل با یکدیگر را دارند از این رو در ادامه این مقاله به بررسی موضوع انتقال فایل اتوکد به تری دی مکس می پردازیم .

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

قبل از اینکه به بررسی موضوع آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس بپردازیم به ارائه توضیحات مختصری در رابطه با این دو نرم افزار می پردازیم , نرم افزار اتوکد یکی از محصولات شرکتاتودسک autodesk است که قابلیت های مختلف زیادی دارد و توسط کاربران حرفه ای و مبتدی رشتهمعماری مورد استفاده قرار میگیرد و دارای قابلیت هایی همچون داشتن کلید های میانبر در نرم افزار اتوکد و … است از این جهت و ساده بودن محیط کاربری یکی از محبوب ترین نرم افزار های محسوب میشود . نرم افرار تری دی مکس یکی از بهترین نرم افزار های سه بعدی است که امکانات زیادی دارد و با داشتن پلاگین های کاربردی معماری برای تری دی مکس همچون پلاگین وی ری vray و … به یکی از کاملترین نرم افزار ها تبدیل شده است .

در رابطه با تبدیل فایل اتوکد به تری دی مکس باید گفت که نسل جدید نرم افزار های معماری این قابلیت را دارند که بتوان فایل سایر نرم افزار ها را به انها وارد کرد و یا فایل خود آنها را با فرمت خاص به سایر نرم افزار ها برای کارهایی همچون ویرایش و تکمیل کردن وارد کرد برای مثال نرم افزار راینو Rhino به حدی منعطف است که قابلیت خواندن تمامی فرمت های نرم افزار های دیگر را دارد و در این میان هم نرم افزار تری دی مکس و نرم افزار اتوکد نیز نرم افزار های منعطفی هستند که قابلیت تبادل فایل با یکدیگر را دارند اما باید توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید به ایمپورت فایل اتوکد به تری دی مکس بپردازید باید فایل اتوکد مورد نظر خود را با فرمت dfx ذخیره کنید که در این رابطه میتوانید به مطلب تفاوت فرمت DWG و DFX مراجعه کنید .

روش اول وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

اصولا این روش برای نحوه پاک کردن فایل های اتوکد قبل از وارد کردن فایلها به داخل محیط تری دی مکس است تا اینکه بخواهید از این فایل ها به عنوان پایه و مرجع برای ایجاد مدل و مدلسازی در تری دی مکس استفاده کنید . تمامی فایل اتوکد مورد نظر خود را از چیز هایی که نمیخواهیم همچون نقشه تاسیسات , برق و … و فایل های مرجع ( XREF ) پاک کنید و در صورت وجود فایل های blocks در نقشه میتوانید آنها را explode کنید یا از دستور ( Convert blocks to groups ) استفاده کنید . برای هر شی ء خط جداگانه رسم کیند زیرا نرم افزار تری دی مکس فایل شما را به صورت خطوط جداگانه ایمپورت خواهد کرد . در این روش گزینه ترکیب کردن آبجکت ها بر اساس لایه ( Combine Objects by Layer ) را مورد استفاده قرار میدهیم .

  • تمام خطوط وارد شده را Freeze میکنیم و خط هایی را که بعدا آنها را با ( Extrude modifier ) ارتفاع میدهیم را ترسیم میکنیم :
آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

روش دوم انتقال فایل از اتوکد به تری دی مکس

در این روش وقتی در اتوکد در روی طرح معماری و یا فایل مورد نظر خود تغییری را ایجاد می کنید تری دی مکس نیز بصورت خودکار این تغییر را اعمال میکند , در اکثر نقشه های CAD پلی گان ها بسته نیستند و یا روی هم افتاده اند پس در این روش باید polyline ها بسته باشند . در بخش polyline option  گزینه Thickness ضخامت وجود دارد که نه تنها شما را قادر به کشیدن شی ء سه بعدی میکند بلکه در تری دی مکس نیز آپدیت میشود . گزینه Thickness دقیقا مانند اکسترود عمل میکند و میتوانید مقادیر مثبت یا منفی برای آن وارد کنید .

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

  • بعد از انجام کار های بالا حالا نوبت به تبدیل فایل اتوکد به تری دی مکس است که برای این کار در محیط نرم افزار تری دی مکس از طریق منو و در مسیر File > Link Manager را انتخاب کنید .
  • در قسمت File Link Manager میتوانید گزینه های لینک دانلود را تنظیم نمایید .
 آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

 آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

 آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

  • میتوانید به پولیگانها بگوییم که ضخامت (thickness) داشته باشند . دقیقا مانند این که ویرایشگر extruded به آن اعمال کرده باشیم مانند شکل زیر  .
آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

  • در شکل زیر مقادیر مختلفی را برای ضخامت پولیگان ها وارد میکنیم , ورتکس های دیوار را جابه جا کنیم و فایل های اتوکد را دوباره وارد مکس میکنیم ( reload ) .
آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس

منبع : وب سایت معماری ۹۸ مرجع ارائه آموزش نرم افزار های معماری و مقالات معماری ایرانی

  • امید اژدری
  • ۰
  • ۰

با سلام خدمت تماممی معماران و علاقمندان به رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط بهآموزش نرم افزار های معماری در وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع نحوه ذخیره کردن پلان با ورژن های مختلف اتوکد می پردازیم . نرم افزار اتوکد autocad یکی از نرم افزار های معماری پر کاربرد است که سال های زیادی است توسط شرکت نرم افزاری اتودسک به بازار ارائه شد است و مورد استفاده کاربران و دانشجویان معماری برای کارهای مختلف همچون طراحی پلان ساختمان و … است , از این رو در این مقاله به یکی از موضوعات مرتبط و نیازمند کاربران با عنوان ذخیره کردن فایل اتوکد با ورژن های مختلف می پردازیم .

ذخیره کردن پلان با ورژن های اتوکد

قبل از اینکه به بررسی موضوع ذخیره کردن پلان با ورژن های اتوکد بپردازیم به ارائه مطالبی در رابطه با نرم افزار اتوکد و ورژن های مختلف آن می پردازیم , نرم افزار اتوکد جزو اولین نرم افزار های وارد شده به بازار و متحول گرای بازار بوده و از این رو از زمان اولین انتشار تا امروز ورژن های مختلفی از این نرم افزار به بازار عرضه شده است از این رو کاربران میتوانند متناسب با نیاز های خود به استفاده از ورژن های این نرم افزار بپردازند و نیاز های خود را برطرف سازند و در صورت نیاز فایل های خروجی از نرم افزار اتوکد را برای کامل کردن و ویرایش کردن به سایر نرم افزار ها وارد کنند برای مثال آموزش وارد کردن فایل اتوکد به تری دی مکس در وب سایت به انتشار رسیده است .

در رابطه با لزوم ذخیره کردن پلان اتوکد با ورژن های مختلف باید گفت که از آنجایی که نرم افزار اتوکد در ورژن های مختلفی ارائه شده است و ممکن است کاربران از ورژن های مختلف این نرم افزار استفاد کنند پس ممکن است کاربری طرحی را با ورژنی ذخیره کند و کاربر دیگر برای استفاده از آن در ورژن دیگر با مشکل روبرو شود برای مثال در اتوکد های ورژن پایین این مشکل وجود دارد اگر کاربری فایلی با ورژن ۲۰۰۷ ذخیره نماید کاربر دیگر نمیتواند این فایل را با ورژن ۲۰۱۰ مشاهده نماید مگر با خود ورژن ۲۰۰۷ پس از این رو در این مقاله به بررسی موضوع آموزش ذخیره پلان اتوکد با ورژن های مختلف می پردازیم .

نحوه ذخیره کردن ترسیمات در اتوکد با ورژن مختلف

بهتر است قبل از اینکه هر ترسیمی را آغاز کنید آنرا ذخیره کنید و با فاصله های زمانی مشخص بر روی آن کلیک کیند تا در صورت قطع ناگهانی سیستم به هر دلیلی شما این فایل را ذخیره کرده باشید و تنظیمات و تغییرات اعمال شده را داشته باشید . بعد از انجام این کار و اجرای این دستور ( File > Save ) پنجره ای برای شما باز میشود که باید مسیر ذخیره فایل و نامی برای فایل انتخاب کنید .

ذخیره کردن پلان با ورژن های اتوکد

ذخیره کردن پلان با ورژن های اتوکد

در قسمتی که در عکس زیر مشخص شده است میتوانید ورژن فایل ذخیره شده را تعیین کنید که در صورتیکه از ورژن های بالای اتوکد استفاده میکنید بهتر است در هنگام ذخیره ورژن های پایین را انتخاب کنید تا در صورت استفاده از این فیل در ورژن های پایین تر بتوان آنرا اجرا کرد .

 ذخیره کردن پلان با ورژن های اتوکد

ذخیره کردن پلان با ورژن های اتوکد

منبع : وب سایت معماری ۹۸ مرجع ارائه مقالات آموزش اتوکد Auto CAD

  • امید اژدری
  • ۰
  • ۰

با سلام خدمت تمامی معماران و دنبال کنندگان رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط بهآموزش نرم افزار های معماری در وب سایت معماری ایران به بررسی موضوع تنظیم backup در تری دی مکس و فعال کردن backup در تری دی مکس می پردازیم . بک آپ گرفتن در تری دی مکس و تهیه نسخه پشتیبان در تری دی مکس یکی از کار هایی است که باید کاربران در هنگام کار با این نرم افزار به انجام آن بپردازند از این رو در این مقاله به موضوع فعال کردن بک آپ در تری دی مکس می پردازیم .

فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

قبل از اینکه به بررسی موضوع فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس بپردازیم به موضوع backup چیست ؟ می پردازیم , بک آپ چیست ؟ فرض کنید که شما در هنگام کار با نرم افزار تری دی مکس ۳D Max و طراحی سازه و طرح مورد نظر خود با قطعی سیستم و بسته شدن نرم افزار مواجه شوید پس در اینصورت اگر از پلان و طرح مورد نظر خود نسخه پشتیبان و یا به اصطلاح بک آپ نداشته باشید تمامی کارهایی که انجام داده اید بیهوده بوده و تنظیمات و تغییرات شما ذخیره نشده است پس در این مواقع backup به کمک کاربران نرم افزار تری دی مکس می آید و آنها میتوانند با تهیه نسخه پشتیبان تغییرات ایجاد شده را ذخیره نمایند و در اصطلاح به بک آپ گیری از تری دی مکس بپردازند و برای بازگردانی تغییرات به بازگردانی بک آپ در تری دی مکس بپردازند .

نحوه تنظیم و بازگردانی بک آپ در تری دی مکس

برای فعال سازی امکان بک آپ گیری در تری دی مکس باید مراحلی را انجام دهید :

  • در منو و در بخش Customize گزینه preferences  را انتخاب کنید .
فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

  • به تب File و بخش Auto backup بروید و در این بخش تیک گزینه Enable را میزنیم و تنظیمات مربوطه را انجام میدهیم که در گزینه اول تعداد فایل های بک آپ و در گزینه دوم فاصله زمانی بین بک آپ ها و در گزینه سوم نام فایل های بک آپ قابل تنظیم است .
فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

محل ذخیره فایل های بک آپ در تری دی مکس

در رابطه با تهیه backup در تری دی مکس باید گفت که برای تنظیم ذخیره فایل بک آپ در تری دی مکس باید به مسیر زیر رفت :

  • از منوی Customize گزینه configure user path را انتخاب نمایید .
فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

  • از تب File I / O و بخش Autobackup را انتخاب کرده و دکمه Modify را بزنید و سپس در پنجره باز شده , به پوشه دلخواه خود رفته و گزینه Usepath را بزنید .
فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

فعال کردن و تنظیم backup در تری دی مکس

منبع : وب سایت معماری ۹۸ مرجع ارائه مقالات آموزش تری دی مکس

  • امید اژدری
  • ۰
  • ۰

با سلام خدمت تمامی معماران و علاقمندان به رشته معماری و عمران , در این بخش از مطالب مربوط بهآموزش نرم افزار های معماری در وب سایت تخصصی معماری ایران به بررسی موضوع آموزش قفل کردن پنل ها در تری دی مکس یا نحوه ثابت کردن پنل ها در تری دی مکس می پردازیم . نرم افزار تری دی مکس ۳D Max یکی از بهترین نرم افزار های معماری است که با داشتن امکانات و قابلیت های زیاد و در اختیار گذاشتن ابزار های مختلف برای کاربر این امکان را میدهد که در محیط آن به ساخت و اجرا سازی ایده ها و طرح های مختلف پرداخت .

نحوه ثابت کردن پنل ها در تری دی مکس

 نرم افزار تری دی مکس ۳D Max دارای ابزار های مختلفی است و دارای محیط کاربری شلوغی است که لازمه استفاده از آن داشتن تسلط بر محیط آن است از این رو برای افرادی که در ابتدای کار با این نرم افزار قرار دارند و در کارکردن با این نرم افزار مبتدی هستند لازم است تا با پین کردن پنل ها در تری دی مکس به ابزار های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند پس امکان قفل کردن لایه ها در تری دی مکس در این مواقع به کمک کاربران می آید و میتوان با استفاده از آن از مخفی شدن لایه های جلوگیری کرد . در ادامه به بررسی موضوع نحوه ثابت کردن پنل ها در تری دی مکس می پردازیم .

فرض کنید که شما در هنگام کار با تری دی مکس سطوح مختلفی ایجاد کرده اید و لایه های زیادی را باز کرده اید پس برای جلوگیری از مخفی شدن این لایه ها و پنل ها میتوانید از قفل کردن لایه ها در تری دی مکس استفاده کنید تا علاوه بر جلوگیری از مخفی شدن و پنهان شدن تری دی مکس امکان دسترسی سریع تر به لایه ها و پنل ها بوجود آید از این رو میتوان از پین کردن لایه ها در تری دی مکس برای دسترسی سریع تر به لایه ها استفاده کرد . برای استفاده بهتر از نوار ابزار ها و جلوگیری از تکان خوردن و جابجا شدن نوار ابزار میتوان از قابلیت ابزار Lock UI Layout در منوی Customize استفاده کرد .

نحوه ثابت کردن پنل ها در تری دی مکس

نحوه ثابت کردن پنل ها در تری دی مکس

منبع : وب سایت معماری ۹۸ مرجع ارائه مقالات آموزش تری دی مکس

  • امید اژدری
  • ۰
  • ۰

اکثر کاربران در هنگام کار با سیستم هایی همچون نرم افزار تری دی مکس ۳D Max در برخی از مواقع با قطعی سیستم و خراب شدن کار های خود مواجه میشوند که در این صورت تمامی تغییرات و تنظیمات اعمال شده انها بر سیستم و طرح از بین میرود که برای جلوگیری از این کار میتوان فایل بک آپ در بازه های زمانی مختلف تهیه کرد ( فعال کردن و تنظیم بک آپ در تری دی مکس ) اما اگر سیستم در حال رندر گیری با قطعی مواجه شود چه میتوان کرد ؟ برای حل این مشکل تا انتهای این مقاله در وب سایت تخصصی معماری ۹۸ با عنوان ذخیره خودکار رندر ها در تری دی مکس با ما همراه باشد .

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

قبل از اینکه به بررسی موضوع ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس بپردازیم به این نکته اشاره خواهیم کرد که این اسکریپت فقط فریم بافر تری دی را ذخیره میکند و اگر با فریم بافر وی ری رندر بگیرید تصویر سیاه ذخیره خواهد شد . امروزه این احتمال نا تمام ماندن و خراب شدن رندر و … با وجود کامپیوتر و نرم افزار های پیشرفته بسیار کاهش یافته است اما با این وجود باز هم امکان دارد تا در هنگام رندر گرفتن به علت قطعی سیستم و خراب شدن کامپیوتر و سایر عوامل رندر های گرفته شده نا تمام باقی بمانند و یا خراب شوند که در صورت وقوع چنین اتفاقی کاربر با مشکلات زیادی مواجه میشود و همانطور که مطلع هستید رندر گیری با تری دی مکس کار زمان بری است و در صورت قطع شدن رندر گیری کاربر با تلف شدن وقت زیادی روبرو خواهد شد که اخیرا یکی از برنامه نویسان ماهر تری دی مکس به نام David Venables اقدام به طراحی کد تهیه خودکار رندر در تری دی مکس کرده است تا رندر گیری خودکار در تری دی مکس صورت گیرد .

در این صورت و با افرودن اسکریپت ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس دیگر در صورت قطعی سیستم نیز رندر های مشخصی داریم و در بازه های مشخص از رندر بک آپ داریم و نیازی به رندر گیری مجدد و تلف کردن وقت زیاد نیست همچنین بازه زمانی ذخیره رندر در این اسکریپت قابل تنظیم است و میتوان ذخیره کردن را مشخص کرد که در چه بازه زمانی رندر ها ذخیره شوند . این دستور و اسکریپت ساده همچون رندر گیری چند نما با batch render در تری دی مکس عمل میکند .

(

            Global AutosaveImg          

            fn dntTick =

            (

                        Local Autosavedir = (getdir #autoback) + “\\” + “Rend_autosave.tif”

                        TIF.setType #color16

                        TIF.setAlpha #true

                        ::AutosaveImg = getLastRenderedImage copy:off

                        AutosaveImg.gamma = 2.2

                        AutosaveImg.filename = Autosavedir

                        Save AutosaveImg

            )

            Global dnetTimer = dotnetobject “system.timers.timer” (۲*۶۰*۱۰۰۰)

            dotnet.addEventHandler dnetTimer “Elapsed” dntTick

            callbacks.removeScripts id:#RenderAutoSave

            callbacks.addScript #preRender “dnetTimer.start()” id:#RenderAutoSave

            callbacks.addScript #postRender “dnetTimer.stop()” id:#RenderAutoSave

)

نحوه ذخیره کد ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

برای ذخیره کردن اسکریپت ذخیره رندر در تری دی مکس برای ذخیره خودکار رندر باید نرم افزار تری دی مکس را باز کنید و سپس MAXScript را از نوار ابزار اصلی گشوده و MAXScript Editor را در زیر مجموعه این منو قرار دهید .

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

و در پنجره ای که باز میشود اسکریپت را کپی و Paste  کنید که بصورت پیش فرض این اسکریپت مسیر ذخیره اتوماتیک را با رشته کد  (getdir #autoback) پیدا میکند و فایل را تحت عنوان “Rend_autosave.tif” در قالب پوشه TIF ذخیره میکند .

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

البته توجه داشته باشید که این تنظیمات قابل تغییر هستند و میتوان بصورت دستی آنها را تغییر داد برای مثال مسیر پیش فرض ذخیره میتواند بصورت زیر تغییر داده شود و آنرا تغییر داد :

C:\Users\Public\Pictures

که خط کد های مورد نظر باید با عبارت زیر جایگزین شوند :

“Local Autosavedir = C:\\Users\\Public\\Pictures + “Rend_autosave.tif”

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ایجاد تغییرات در اسکریپت ذخیره خودکار رندر در ۳d max

همچنین در این اسکریپت زمان ذخیره سازی رندر ها بصورت پیش فرض بر روی ۲ دقیقه تنظیم شده است (۲*۶۰*۱۰۰۰) که میتوانید آنرا با وارد کردن عدد دیگری تغییر دهید و زمانیکه تمامی تنظیمات و تغیرات دلخواه خود را انجام دادید میتوانید از کلید های Ctrl+S برای ذخیره استفاده کنید .

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

برای آنکه این اسکریپت در زمان های رندرگیری بصورت اتوماتیک فعال شود باید در قالب فایل ms  در مسیر زیر ذخیره شود :

C:\Program Files\Autodesk\3ds Max 2012\Scripts\Startup

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

بعد از انجام این کار تری دی مکس را ببندید و دوباره باز کنید و برای امتحان فعال بودن این اسکریپت میتوانید از رندری چند دقیقه ای استفاده کنید تا فعال بودن آنرا امتحان کنید .
فولدر و موقعیت انتخاب شده رفته تا فایل یا تصویر ذخیره شده را بیابید . یا به سادگی در قسمت پایین سمت چپ تری دی مکس تایپ کنید : display (getLastRenderedImage()) و سپس Ent را بزنید . کلمه OK به رنگی آبی در زیر آن باید دیده شود و بعلاوه آخرین رندر ذخیره شده در فریم بافر باز خواهد شد .

 ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

ذخیره خودکار رندر در تری دی مکس

موارد استفاده این اسکریپت در این است که کاربر در صورت خراب شدن رندر نیز میتواند به باز سازی ان بپردازد و لازم نیست کار خود را از اول شروع کند .  توجه داشته باشید که اگر از نسخه متفاوتی از مکس استفاده می کند به سادگی این اسکریپت را در فولدر تری دی مکس مناسب ذخیره کنید . ( مانند ۳ds Max 2013 ) .

منبع : وب سایت معماری ایران مرجع ارائه مقالات آموزش معماری – آموزش نرم افزار های معماری –آموزش تری دی مکس

  • امید اژدری